×

Titel

Text

Wat is antifouling?

Antifouling en onderwaterverven zijn verfsoorten die je aanbrengt op het onderwaterschip om de aangroei van algen en andere organismen tegen te gaan. Bovendien kun je kiezen uit diverse kleuren voor een fraai eindresultaat.

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken biedt antifouling dus geen verdere bescherming tegen roest, osmose of houtrot, het is puur een eindlaag om aangroei te voorkomen. Op een kale ondergrond moet je dus eerst een systeem aanbrengen om het polyester, staal of hout te berschermen, maar hierover later meer.

Welke soorten antifouling zijn er?

Antifouling en onderwaterverf kun je onderverdelen in 3 categorieën; Hard, slowpolishing en zelfslijpend.

De harde laag biedt een vast en schrobvaste ondergrond. Deze soort wordt voornamelijk gebruikt voor snelvarende boten. Een zelfslijpende laag daarentegen verpoedert en laat steeds een beetje laagdikte los tijdens het varen. Dit heeft een specifiek doel.
Antifouling verliest zijn werking gedurende het seizoen waardoor de laag uiteindelijk weer gaat aangroeien. Dan moet je dus weer een nieuwe laag op zetten. Stel, je hebt een harde antifouling dan krijg je in de loop der jaren een enorme laagdikte en zul je het onderwaterschip weer een keer terug moeten schuren. Voorbeelden van harde lagen zijn International Interspeed en Hempel Hard racing.

Dit is geen fijn karwei, en dit voorkom je dus door het gebruik van een zelfslijpende antifouling. De keerzijde van een zelfslijpende laag is dus wel dat het enorm afgeeft en je echt ieder jaar een nieuwe laag moet opzetten. Ook als je tegen de laag aankomt (bijvoorbeeld tijdens het zwemmen) zul je merken dat de laag afgeeft en vervelende vlekken achterlaat op handen, voeten en zwemkleding. Onder andere  Hempel Ecpower Cruise en International Micron zijn zelfslijpend.

De laatste categorie is een slowpolishing laag. Deze laag combineert de beste eigenschappen van bovenstaande systemen. De laag wordt wel dunner in de loop van het seizoen maar geeft niet echt merkbaar af. Momenteel is dit bij ons de meest populaire antifoulingsoort. Dit is bijvoorbeeld Epifanes Copper Cruise en Hempel Classic

Antifouling en het milieu

Antifouling is milieubelastend en het mogen verkopen in Nederland is gebonden aan strenge wetgeving. Iedere antifouling moet worden beoordeeld door het CTB voor het in Nederland mag worden verkocht. Na goedkeuring (hierbij wordt  onder andere gekeken naar de hoeveelheid biociden die zijn toegevoegd) krijgt de antifouling een toelatingsnummer en mag het worden verkocht als aangroeiwerende verf. Antifouling zonder geldig toelatingsnummer mag dan ook niet worden verkocht en worden aangebracht in Nederland.

Er zijn alternatieven voor antifoulings, dit zijn de onderwaterverven. Deze producten verwerken hetzelfde als antiouling maar bevatten geen biociden en mogen dan ook vrij worden verkocht in Nederland. Door het weglaten van biociden zijn deze producten minder milieubelastend. In vaargebieden met heftige aangroei werken deze systemen niet altijd voldoende, maar over het algemeen kun je op de binnenwateren prima werken met een onderwaterverf zonder biociden. Bovendien is onderwaterverf goedkoper dan antifouling, Veel verkochte onderwaterverven zijn Hempel Ecopower Racing (harde laag) en Hempel Ecopower Cruise (zelfslijpende laag)

Voorbehandeling van het onderwaterschip

Bestaande laag in goede staat.

Ondergrond reinigen en ontvetten.

Iedere verffabrikant heeft zijn eigen reingers en ontvetters in het pakket, maar wij kiezen standaard voor Fresh Marine Bilge All clean. Dit product is veel goedkoper, kun je voor zeer veel toepassingen gebruiken en doet niet onder voor de reingers van andere merken. Je doet een scheut van die reinger in een emmer water, neemt een schuurspons en sponst het oppervlak goed af. Daarna laten drogen en vervolgens de antifouling of onderwaterverf aanbrengen. Doorgaans kan het schip de volgende dag te water. Easy does it!  Niet het leukste karwei maar prima zelf te doen natuurlijk.

Bestaande laag in redelijke staat maar wel een paar kale plekken en beschadigingen.

Stap 1 is dan altijd reinigen en ontvetten zoals hierboven beschreven. Daarna moet je de ondergrond even kritisch bekijken; heb je echt kale plekken of schades die tot het kale polyester of staal komen of is alleen de antifouling weggesleten. Als je echt op de kale ondergrond zit dan zul je laagdikte moeten gaan opbouwen met een primer of epoxy. Is dit het geval, neem dan even contact met ons op om de keuze voor het juiste systeem samen door te lopen. Indien je op een oude onderlaag terecht komt die verder nog wel goede hechting heeft dan kun je die plekken voorbehandelen met een antifouling primer. Let wel op dat je het bestaande oppervlak even goed schuurt voor een goede hechting. Ieder merk levert zijn eigen primer, denk aan Primocon van International, CR antifouling primer van Epifanes of Underwaterprimer van Hempel. Het meest logische is uiteraard om primer en antifouling van hetzelfde merk te nemen, maar dit is niet altijd een absolute vereiste.

Als de primer of hechtlaag is aangebracht en voldoende is doorgedroogd (raadpleeg voor de juiste droogtijd de specs van de primer) dan kun je in de meeste gevallen zonder tussenschuren doen overigens.

Tips & tricks

Gebruik goed afplaktape! Standaard schilderstape kun je geen nacht laten zitten, tenzij je de volgende dag met lijmrestenverwijderaar aan de slag wil. Het Gele Merk schilderstape kun je probleemloos wekenlang laten zitten, en er kruipt geen verf onderdoor, wat ons betreft de beste keuze

Laat een boot met nieuw aangebrachte antifouling niet te lang op de kant staan. De maximale tewaterlatingstijd verschilt per product en probeer hier niet teveel van af te wijken, de werking van de antifouling loopt dan namelijk terug.

Bewaar de antifouling op kamertemperatuur voordat je hem gaat verwerken. Als je hem koud wegzet dan dikt de antifouling in en is deze minder prettig te verwerken. Ook haal je dan "minder vierkante meters" uit het blik.

Vrijheid watersport, specialist op het gebied van verf en antifouling.

Iedere webshop verkoopt tegenwoordig antifouling, maar kennis van zaken is niet altijd aanwezig. Met regelmaat helpen wij klanten uit de brand die een antifoulingsysteem hebben aangeschaft maar die daarbij niet goed zijn geadviseerd, met afbladderende lagen, een heleboel extra werk en een teleurgestelde klant als resultaat. Wij willen graag dat u tevreden naar buiten loopt met uw aanschaf én dat u na een seizoen nog steeds tevreden bent over de aankoop, ook als deze in onze webshop is geplaatst. Wij hebben een zeer grote plankvoorraad van alle gerenommeerde merken als Epifanes, International en Hempel. Naast de antifouling en primers kunt u bij ons ook prima terecht voor kwasten, schuurmaterialen en reinigingsmiddelen.

Heeft u vragen? kom langs in onze winkel in Loosdrecht, bel, mail of stuur ons een appje, wij helpen u graag op weg.